
05 tammi Onnistunut messuosasto – miten erotut kilpailijoista?
Projecticon tiimi osallistui viime syksynä Helsingin messukeskuksessa pidettyyn Markkinoinnin viikkoon. Samanaikaisesti järjestettiin mm. graafisen teollisuuden sekä pakkaustuotannon messut, joten kyseiset kaksi päivää tarjosivat kaikenlaista mielenkiintoista markkinoinnin ja viestinnän alalta.
Informaatiotulva on nykyisin uuvuttava – myös messuilla. Aikaa yksittäisen messuosaston havaitsemiseen ja arvioimiseen on minimaalisesti, ja useimmiten suurin osa osastoista hukkuu harmaaseen massaan. Parhaimmat osastot kuitenkin jättävät messuvieraalle positiivisen muistijäljen.
Miten sitten erottua lukuisista muista näytteilleasettajista?
Messuosaston suunnitteluvaiheessa kannattaa miettiä mahdollisimman kokonaisvaltaisesti messuilla heijastettavaa yrityskuvaa: huolimattomasti suunniteltu ja rakennettu messuosasto kertoo usein enemmän kuin tuhat sanaa yrityksen uskottavuudesta. Silmiä hivelevä ja kekseliäs messuosasto puolestaan kääntää katseet, houkuttelee paikalle enemmän potentiaalisia asiakkaita sekä tallentuu logoineen monen messuvieraan kännykkään. Markkinointiviikon yhtenä mieleenpainuvimmista osastoista mainittakoon digi- ja printtipalveluita tarjoavan Granon osasto, joka tarjosi oivaltavia ratkaisuja ja oli visuaalisesti erittäin hieno kokonaisuus. Osastolla mm. tarjottiin kuohuvaa sekä erityinen ”lataamo” älylaitteille, samalla pystyi rentoutumaan hetken brändätyissä säkkituoleissa. Osasto sinällään kertoi yrityksen toimialasta ja toimi samalla erinomaisena työnäytteenä.
Onnistunut messuosasto voi houkuttaa astumaan sisään myös muuten kuin hienolla ulkoasulla. Messuvieraita voi osallistaa ja aktivoida erimerkiksi maistatuksilla ja tuotetestauksilla, julkkiksilla, kilpailuilla, arvonnoilla sekä näytöksillä. Kekseliäisyys on aina plussaa. Markkinointi-instituutti tarjosi omalla osastollaan jokaiselle arvontaan osallistuneelle niskahartiaseudun hierontahetken – yksinkertainen ja toimiva tapa houkuttaa potentiaalisia asiakkaita sekä jättää positiivinen mielikuva!
Messut ovat tärkeä kontaktifoorumi ja ovat oiva esimerkki kasvokkain kohtaamisten merkityksestä. Osastohenkilökunnalla onkin tärkeä rooli mielenkiinnon herättämisessä ja messufiiliksen luomisessa. Keskenään juttelevat työntekijät eivät houkuttele ketään tutustumaan ja jättävät messuvieraan helposti kylmäksi, innostava ja rohkeasti kontaktia ottava henkilökunta sen sijaan auttaa potentiaalista asiakasta syttymään tuotteesta.
Messuympäristö antaa mahdollisuuden havainnollistaa tuotteita tai palveluja eri aistien avulla. Osaston ulkoasu, ohjelma ja näiden kautta messuvieraille jätetty muistijälki ovat kaikki tärkeitä asioita. Paras ratkaisu saadaan, kun kaikki osa-alueet ovat harmonisesti kohdillaan ja messuvieras saadaan pysähtymään hetkeksi.
Jos tarvitset apua onnistuneen messuosaston rakentamiseen, ota yhteyttä!