
10 tammi #FLAG -tiimi vahvistuu
We live in a winter wonderland!
Muutin Savoon, maaseudun rauhaan Tukholmasta reilu vuosi sitten. Muutos Tukholman humusta maaseudun hiljaisuuteen on ollut suuri mutta katsoessani auringon kirkastamaa lumista maalaismaisemaa, mieleni rauhoittuu ja innostun. Näkymät ovat kuin postikortista, jossa lukee ”Greetings from winter wonderland”. Tätä pitää viedä myös maailmalle tai ainakin tuoda maailma Suomeen ihailemaan hiljaisuutta ja suomalaista luontoa kaikessa sen kauneudessaan ja kauheudessaan!
Laskin juuri, että viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana olen asunut ja työskennellyt kahdessatoista eri maassa, aina kansainvälisissä tiimeissä, isoissa projekteissa ja usein ainoana suomalaisena. Olen kohdannut varmasti kaikki tai ainakin ne useimmat stereotyyppiset oletukset suomalaisista tai Suomesta, joita maailmalla kiertää. Alkuun ne tympivät nuorta maailmanmatkaajaa mutta myöhemmin käsitin myös niiden vetovoiman ja ainutlaatuisuuden. Siksi nykyään muistan aina myös mainita, kuinka kylmiä talvemme voivat olla ja kuinka kauniita yöttömät yöt ovatkaan. Ja tietenkin sen, että Joulupukki tulee Suomesta. Yritän edelleen jaksaa nauraa, kun kuulen englanniksi ”You are Finnish … ed?” Hölmöä tai ei, niin mielenkiinto kasvaa ja vuorovaikutus lisääntyy näidenkin puheenaiheiden äärellä ja jää on murrettu.
Reilun kahdenkymmenen vuoden kokemus kansainvälisistä projekteista ja tiimeistä on kasvattanut luottamustani siihen, että suomalaisuus on valttia. Suomalaisilla yrityksillä on kaikki mahdollisuudet hakea kasvua maailmanmarkkinoilta. On ihme, ettei niin ole tehty isommin jo aikaisemmin. Suomalainen osaaminen, työmoraali ja luotettavuus ovat merkittäviä tekijöitä kansainvälisessä kontekstissa, vaikka ne eivät kovin mediaseksikkäiltä kuulostakaan. Suomesta löytyy jo kaikki tarvittava potentiaali kansainvälisten menestystarinoiden luomiseen.
Maailmanmarkkinoille lähdettäessä on tärkeää toki oppia myymään, viestimään ja markkinoimaan kansainvälisessä kontekstissa. On tärkeää myös ymmärtää eri kulttuurien erityispiirteitä, löytää kohdemarkkinoilla oikeat myyntikanavat ja rakentaa kontekstiin sopiva myyntipuhe. Loppujen lopuksi kuitenkin kaikki on vuorovaikutusta. Uskallusta. Suunnittelua. Toteutusta. Uskoa omaan tekemiseen. Ja hitunen sitä suomalaista sisua.
Yhdessä saamme aikaan enemmän! Siksi olen iloinen ja innostunut mahdollisuudesta tuoda kansainvälinen kokemukseni ja osaamiseni #Flag -tiimin ja sitä kautta kansainvälistyvien yritysten käyttöön.
Kansainvälistymisterveisin, Jonna
Jonnalla (FM, kulttuurienvälisen vuorovaikutuksen maisteriohjelma) on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus kansainvälisestä yhteistyöstä, kansainvälisistä projekteista ja kansainvälisestä tiimityöstä. Jonnan intohimona on lisätä vuorovaikutusta Suomen ja muun maailman välillä ja auttaa ihmisiä onnistumaan. Hyvinvointi-ala ja Suomen luonto ovat myös lähellä Jonnan sydäntä.