Keith Cunningham’s Presentation as Sketchnotes #NBForum2015

Nordic Business Forum kolahti – myös etänä

Nordic Business Forum on yksi Suomen ja koko Pohjoismaiden merkittävimmistä liike-elämän seminaareista. Aiheet vaihtelevat johtamisesta ja itsensä kehittämisestä menestyvän start upin kasvattamiseen. Yleisössä on yritysten ylintä johtoa, yrittäjiä sekä konsultteja, liput myydään yleensä loppuun paljon ennen tapahtumaa. Projecticolaiset eivät tällä kertaa päässeet paikan paikalle Helsinkiin, seurasimme sen sijaan nettistreamia Technopoliksen tiloissa Kuopiossa. Se olikin mainio tapa päästä mukaan. Kokemusta ei voi verrata livenä paikalla olemiseen, yllättävän hyvin tunnelmaan etänäkin pääsi. Vaikka osallistujamäärä ei ollut suuren suuri, saimme taukojen aikana verkostoiduttua mukavasti, joten tämäkin puoli toimi hyvin. Ihmettelin opiskelijoiden vähäistä osallistumista Kuopion maksuttomaan tapahtumaan. Luulisi seminaarista löytyneen sisältöjä, joilla olisi voinut korvata ammattikorkeakoulun tai yliopiston johtamis- tai strategiaopintojen luennon!

Keith Cunningham korosti esityksessään yksinkertaisuutta. Kun olimme itse jumpanneet muutamaa päivää aiemmin työpajassa omaa tarjontaamme (odottakaa hetki, tulokset eivät ihan vielä näy sivuillamme), on hyvä käydä kertaalleen läpi seuraavat kysymykset, jotka liittyvät asiakkaiden houkuttelemiseen ja pitämiseen:

  • Kenen haluan ostavan minulta?
  • Mitä täytyy tapahtua, että he ostavat minulta?
  • Mitä täytyy tapahtua, että he ostavat minulta jatkossakin?
  • Mikä aiheuttaisi sen, että asiakkaat lakkaavat ostamasta?

 

Kun yritys on kohtuullisen tuore, ei monilukuisten alaisten johtaminen ole akuutti ongelma. Sitäkin tärkeämpää – eikä välttämättä sen helpompaa, on johtaa itseään ja pientä tiimiä oikeaan suuntaan: terävöittää tarjontaa ja viestiä omasta tekemisestä sekä käyttää päivän niin nopeasti juoksevat tunnit mahdollisimman tehokkaasti oikeisiin asioihin. Cunninghamin esityksestä poimimme joukon hyviä kysymyksiä, joita yritys tai johtaja voi kysyä itseltään, kun on ongelmallisen tilanteen edessä:

  • Miten tästä ylipäätänsä tuli ongelma?
  • Mitä voisin tehdä tilanteen parantamiseksi?
  • Jos voisin tehdä asian ______ todella, todella hyvin, ratkaisisin ongelman.
  • Missä olemme sietäneet keskinkertaisuutta, laskeneet standardeja tai sallineet epäjohdonmukaisen suorituksen hyväksyttäväksi suoritukseksi?

 

Endomondon Mette Lykke oli virkistävä ja inspiroiva puheenvuorossaan. Entinen McKinsey-konsultti kertoi hypystään turvalliselta ja nousujohteiselta uralta yrittäjyyteen. Endomondon tie menestykseen oli pitkä, Lykke korosti yrittäjän sitkeyttä uskoa omaan juttuun vaikka asiakkaat eivät vielä intoa hihkuen tuotteita tai palveluita käyttäisikään.

Seminaarissa oli hyvää tietosisältöä, lisäksi erityisesti seniori-ikäisten amerikkalaisten rokkistaran elkein vedettyä esiintymistä oli ilo seurata. Tiukan asiasisällön ohella tuli häpeilemätöntä yleisön kosiskelua, omien saavutusten hehkuttamista ja stand up -komediaa. Kun moni suomalainen valmistelee puheenvuoronsa tueksi mielelellään liian paljon kuin liian vähän kalvoja, vetivät nämä karismaattiset puhujat esityksensä vain muutaman kalvon kanssa läpi.

Nordic Business Forumin sivuilla on muistiinpanoja, videoita ja blogeja. Lisäksi Twitteristä löytyy hurjasti twiittejä hashtagilla #nbforum2015 ja Youtubeen on odotettavissa valittuja puheenvuoroja.

Loppuun viisaus uuteen viikkoon: jos elämä tuntuu joskus kaoottiselta, ei kannata jäädä odottelemaan päivää, jolloin kaikki palaset loksahtavat paikalleen ja elämä tuntuu tasapainoiselta ja seesteiseltä. John Maxwellin sanoin: ei ole tasapainoa, on vain priorisointia. Keskitytään siis tämäkin viikko tarkasti valikoituihin, merkityksellisiin ja tärkeisiin asioihin!

 

Seminaariterkuin,

Jenni&Eeva

 

Kuva: Nordic Business Forum, Linda Saukko-Rauta