WP_20150914_19_26_41_Pro

Paremman palvelun Kuopio – mukana aloitusseminaarissa

Kuopion yrittäjät hallinnoivat Paremman palvelun Kuopio -hanketta, jonka tavoitteena on Kuopion keskustan yritysten aktivointi yhdessä oppimisen, tekemisen ja koulutuksen keinoin sekä paremman palvelun Kuopio -konseptin luominen. Projecticon Jenni oli mukana aloitusseminaarissa, missä käsiteltiin paremman palvelun eväitä eri näkökulmista.

Lavalla kävi liuta persoonallisia puhujia imitaattorin sivupersoonista Kuopion kaupungin markkinointijohtajaan ja tulevaisuustutkija Risto Linturiin. Tauoilla ja vieruskavereiden keskusteluissa pohdittiin asioita arkisemmista näkökulmista.

Kirsi Soinisen puheenvuorossa nostettiin esiin mainiota Kuopion henkeä, jonka avulla hurmataan asiakkaat leppoisalla asenteella ja hienosti tekemällä. Erinomaisella palvelulla täytyy ylittää asiakkaan odotukset kerta toisensa jälkeen: kolmen tähden odotuksiin vastataan viiden tähden palvelulla.

Risto Linturin puheenvuoron aikana irtosi jalat maasta, ja hatuissa sekä minikoptereissa pyörivät propellit. Vaikka juuri nyt sovituspeilit, tilattuja tavaroita kotiovelle kuljettavat automaattiohjatut autot ja tulehdusarvoja mittaavat kännykän lisäpalikat tuntuvat kaukaisilta, ovat ne todennäköisesti lähempänä kuin moni meistä osaa arvataan. Tuottavuuden hidastuminen ja työpaikkojen katoaminen oli esityksen lähtökohta. Saimme hyvän kuvan maailman menosta ja innovaatioista, ja kysymysmerkiksi jäi, mistä löydetään Suomen kansainvälisesti menestyvät huippukeksinnöt.

Alla yhteenvetoa illan annista:

  • Teknologian ja muutoksen perässä pysyminen sekä uudistuminen on nyt tärkeämpää kuin koskaaan. Investoinnit ja uudet hullut ideat ovat aina riskejä, vaarallisempaa on jäädä paikoilleen.
  • Tuotteiden ja palveluiden hinta tai edes laatu ei enää takaa markkinajohtajuutta. Sosiaalisen median verkostojen suositukset ja nostatus nousevat perinteisiä markkinointikeinoja tärkeimmiksi tekijöiksi. Tämä on uhka ja mahdollisuus: asiakkaiden palautteita täytyy saada kerättyä ja toisaalta kriittiset palautteet täytyy hoitaa tyylikkäästi.
  • Vaikka tulevaisuus tuo mullistavia keksintöjä 3D-tulostuksen ja robottien myötä, ei tarve ihmisten väliseen kommunikointiin ja palveluun katoa. On tilanteita, joissa halutaan puhua ihmiselle – ei kännykän tai robotin näytölle. Hautausurakoitsijan kanssa käydään asiat läpi kasvokkain surun kohdatessa ja kirjanpitäjä saa toimia keittiöpsykologina, kun kuittipinon ohella käydään läpi elämän ilot ja murheet.
  • Verkostot ovat kaikki kaikessa: verkottuminen yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden kanssa nousee yhä tärkeämpään rooliin. Yhdessä saamme ratkaistua asiakkaiden ongelmia ja keksimme uutta.
  • Lisää Twitterissä hastagilla #ppkuopio 

 

Loppuillan paneelikeskustelu ja mystery shopping -testin tulokset jäivät valitettavasti tältä osallistujalta väliin. Miehen harrastusiltana ei lasten nukuttamiseen kelvannut robotti tai edes anoppi, vaan hyvästä ja mielenkiintoisesta keskustelusta piti karata iltapalan ja -satujen pariin upean Kallavesi-maiseman kautta.

Oli erittäin mielenkiintoinen ilta: päähän jäi valtavasti uusia ideoita pörräämään ja oli mukavaa tavata Kuopion seudun yrittäjiä. Kiitos ja jatketaan juttua toisen kerran!

 

terkuin,

Jenni

+358 (0) 400 910 300
jenni.rissanen@projectico.fi